گوشی موبایل

باج 8 میلیارد دلاری گوگل به سامسونگ

 گزارش شده است که گوگل میلیاردها دلار به سامسونگ پرداخت کرده تا برنامه‌ها و سرویس‌ های خود را به گزینه‌های پیش فرض در گوشی‌های هوشمند ساخته شده توسط سامسونگ تبدیل کند.

این اطلاعات چند هفته پس از آن منتشر شد که یکی از مدیران ارشد گوگل اعتراف کرد این شرکت در سال 2021 مبلغ 26.3 میلیارد دلار به تعدادی از شرکت‌ها پرداخت کرده تا موتور جستجوی پیش فرض در تلفن‌های همراه و مرورگرهای وب مختلف باشد.

این افشاگری در جریان آزمایشی گوگل علیه اپیک گیمز در حال انجام بود، جایی که جیمز کولوتوروس، معاون مشارکت‌های گوگل، فاش کرد که این شرکت با تعدادی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، از جمله سامسونگ، قراردادهایی امضا کرده است تا فروشگاه Google Play را از قبل بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایشان نصب کنند. کولوتوروس همچنین فاش کرد که حدود نیمی از درآمد فروشگاه پلی استور گوگل از کاربران گوشی‌های سامسونگ است.

به گفته بلومبرگ، این پرداخت بخشی از برنامه‌های گوگل برای تقسیم درآمد از فروشگاه Play با شرکای سخت افزاری خود به دلیل نصب برنامه‌ها و سرویس‌های آن بر روی گوشی‌های هوشمندشان بود. علاوه بر فروشگاه Play، برخی دیگر از برنامه‌های Google که از پیش روی گوشی‌های سامسونگ نصب شده‌اند عبارتند از: Google Assistant، Google Search، Google Maps، Google Chrome و غیره.

باج 8 میلیارد دلاری گوگل به سامسونگ

گویا در سال 2019، گوگل قصد داشت 200 میلیون دلار هزینه کند تا سامسونگ را متقاعد کند برنامه Galaxy Store خود را از طریق Play Store به عنوان بخشی از طرح “Project Banyan” توزیع کند. با این حال، این معامله هرگز انجام نشد و سامسونگ همچنان به نصب گلکسی استور به طور مستقل روی هر دستگاه گلکسی که می‌فروشد، ادامه می‌دهد.

با این حال، پلی استور همچنان بهترین راه برای دانلود برنامه‌ها و بازی‌ها در دستگاه‌های اندرویدی است و تصمیم گوگل برای پرداخت ۸ میلیارد دلار به سامسونگ در یک دوره چهار ساله ممکن است ارتباط زیادی با آن داشته باشد.

پرونده Google vs Epic اطلاعات جالب زیادی را در مورد شیوه‌های تجاری Google و چگونگی حفظ وضعیت پیش‌فرض خود در اکثر پلتفرم‌های محبوب دسکتاپ و موبایل فاش کرده است. این شامل اعتراف ساندار پیچای، مدیر عامل آلفابت است که این شرکت 36 درصد از درآمد جستجوی ایجاد شده از مرورگر وب سافاری را در ازای اینکه موتور جستجوی پیش‌فرض در همه دستگاه‌های اپل باشد، به اپل پرداخت می‌کند.

بر اساس برآورد شرکت مدیریت دارایی و کارگزاری Bernstein، گوگل تنها در سال جاری به اپل 19 میلیارد دلار می‌پردازد تا موتور جستجوی پیش‌فرض Safari در آیفون، آی‌پد و مک باشد. در حالی که منتقدان استدلال می‌کنند که پرداخت‌ها به منزله نقض سیستماتیک مقررات ضد انحصار ایالات متحده است، گوگل ادعا می‌کند که هیچ کس را از تغییر گزینه جستجوی پیش فرض در هر دستگاه یا برنامه‌ای منع نمی‌کند و کاربران به راحتی می‌توانند ارائه دهنده جستجوی دلخواه خود را با چند کلیک تنظیم کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا