ورزشی
موضوعات داغ

تفاوت پروتئین و کربوهیدرات در چیست!؟

پروتئین و کربوهیدرات دو نوع ماکرونوتریانت (عنصر) هستند که در بدن ما نقش‌های مهمی را ایفا می‌کنند.

پروتئین: پروتئین یک ماکرونوتریانت است که برای ساخت و تعمیر بافت‌ها، تولید آنزیم‌ها و هورمون‌ها و حمایت از سیستم ایمنی بدن ضروری است.

پروتئین‌ها از اسیدهای آمینه ساخته شده‌اند که سازنده مولکول‌های پروتئین هستند. ۲۰ نوع اسید آمینه وجود دارد و بدن ما برخی از آن‌ها را تولید می‌کند و برخی دیگر را باید از غذا به دست آورد.

منابع خوب پروتئین شامل گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی، لوبیا، عدس  هستند.

در کل پروتیین ها بیشتر برای عضله سازی به کار میرود.ورزشکارانی که به دنبال افزایش حجم عضلات خود هستند میتوانند از پروتیین ها که در بخش بالا به ان اشاره شد استفاده کنند.

کربوهیدرات: کربوهیدرات یک نوع دیگر از ماکرونوتریانت هستند که بدن ما را با انرژی مهمانداری می‌کنند. آن‌ها از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن ساخته شده‌اند و به دو شکل ساده و پیچیده تقسیم می‌شوند.

کربوهیدرات‌های ساده، همچنین به عنوان قند شناخته می‌شوند و به سرعت توسط بدن شکسته می‌شوند و یک منبع سریع انرژی فراهم می‌کنند. برخی از مثال‌های کربوهیدرات‌های ساده شامل قند روی میز، عسل و آبمیوه‌های مختلف هستند.

تفاوت پروتئین و کربوهیدرات در چیست!؟
تفاوت پروتئین و کربوهیدرات در چیست!

از طرف دیگر، کربوهیدرات‌های پیچیده، همچنین به عنوان نشاسته شناخته می‌شوند و بیشتر زمانی طول می‌کشند تا هضم شوند و می‌توانند یک آزادسازی بیشتر و پایدارتر از انرژی فراهم کنند. منابع خوب کربوهیدرات پیچیده شامل غلات کامل، سبزیجات و لپه‌ها هستند.

ورزشکارانی که به دنبال افزایش وزن هستند میتوانند از کربو هیدراتها که در بخش بالا به آن اشاره شد استفاده کنند.

و در نهایت بدن ما به هر عنصر(پروتیین-کربوهیدرات)احتیاج دارد،اما بستگی به خواسته ورزشکار میتواند این دو عنصر کمتر یا بیشتر  به بدن برسد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا