ورزشی

آیا دویدن می‌تواند کلید موفقیت برای بدنسازان باشد؟

دویدن به طور عمومی باعث ازبین رفتن عضلات نمی‌شود. در واقع، دویدن و ورزش می‌تواند برای سلامت جسمی و روانی فوایدی داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که دویدن و ورزش می‌تواند خلق و خوی را بهبود بخشد، سطح انرژی را افزایش دهد و عملکرد جسمانی کلی را بهبود ببخشد.

علاوه بر این، دویدن می‌تواند به افزایش ظرفیت قلب و عروق منجر شود که برای افزایش استقامت و تحمل در فعالیت‌های جسمانی بسیار مهم است.

تاثیر چشمگیر دویدن در بدنسازی

ورزشکاران رشته های مقاومتی مانند بدنسازی از قدرت بالایی برخوردارند اما از توان استقامتی بالایی برخوردار نمی باشند. که این خود یک نقطه ضعف می باشد!

در بسیاری از این افراد مشاهده شده است که کمبود توان استقامتی موجب شده ایشان در هنگام مصاف با وزنه هایی با مقاومت بالا عملکرد منفی داشته باشند.

تاثیر چشمگیر دویدن در بدنسازی

انجام تمرینات استقامتی مانند دویدن موجب می شود تا گنجایش ریه و شش ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کند و تاثیر بسزایی در عملکرد فعالیت سیستم قلبی – عروقی در هنگام انجام تمرینات سنگین مقاومتی داشته باشد.

انجام تمرینات هوازی مانند دویدن و یا تمرین با دستگاه های هوازی می تواند در روند سرعت ریکاوری در بین ست های تمرینات مقاومتی بسیار موثر باشد خصوصأ هنگامی که ورزشکاران در حال تمرین بر روی عضلات بزرگ مانند عضلات پاها و ساق ها با استفاده از وزنه های سنگین هستند.

ارتباط تمرین و رشد عضله

تمرینات کوتاه مدت و با شدت بالا باعث رشد عضلات می‌شوند، در حالی که تمرینات استقامتی با مسافت طولانی، کاملاً اثر عکس دارند! دویدن علاوه بر اینکه موجب تقویت سیستم قلبی عروقی بدن می‌شود، فرم و استایل مناسب‌تری را در عضلات ران و باسن و به وجود می‌آورد. به طور کلی، دویدن سه گروه عضلانی چهار سر ران، همسترینگ و عضلات بزرگ سرینی را به چالش می‌کشد.

لازم به ذکر است که ازدیاد چربی یا از دست رفتن عضلات در برخی موارد ممکن است رخ دهد، مانند ناهماهنگی میان دریافت و سوزاندن کالری یا زمان بازیابی و تغذیه نامناسب با این حال، وقتی که به درستی انجام شود، دویدن می‌تواند یک فرم مفید از ورزش باشد که به حفظ سلامت عضلات کمک می‌کند.

ترشح بیشتر هورمون

یکی از مزیت های دویدن افزایش سطح ترشح هورمون رشد در بدن می باشد، طبق نظر پزشکان و کارشناسان ورزشی و تغذیه به هنگام دویدن و انجام ورزش های هوازی مقدار مناسبی از هورمون های رشد در بدن تولید و ترشح می شود و همین امر باعث افزایش عضله سازی در بدن می گردد.

در صورتی که نگرانی خاصی در مورد از دست رفتن عضلات دارید یا نیاز به مشاوره براساس شرایط خاص خودتان دارید، مشورت با یک کارشناس ورزشی یا متخصص بهداشت می‌تواند مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا