تکنولوژی

6 صدای کامپیوتر که هرگز نباید نادیده بگیرید

در گذشته، رایانه‌ها انواع صداهای مکانیکی و الکترونیکی را به عنوان یک بخش عادی از نحوه کارشان تولید می‌کردند، اما برخی صداها وجود دارد که یک رایانه مدرن هرگز نباید ایجاد کند. اگر یکی از این ها را شنیدید، توجه کنید!

1. Sometimes benign, sometimes not

یک ناله با صدای بلند می تواند معادل کامپیوتر شما باشد که می گوید: “من استرس دارم!” معمولاً این یک علامت ناله سیم پیچ است که وقتی اجزای الکتریکی تحت بار ارتعاش می کنند اتفاق می افتد. اغلب، خوش خیم است، اما می تواند نشان دهنده اجزای بی کیفیتی باشد که ممکن است زودتر از آنچه انتظار می رود بیرون بروند.

اگر صدای ناله سیم پیچ را فقط تحت استرس زیاد می شنوید (مثلاً رندر ویدیو)، احتمالاً جای نگرانی نیست، و اگر آن را در حین بازی می شنوید، احتمالاً باید V-sync یا نوع دیگری از محدود کننده نرخ فریم را روشن کنید تا از رایانه خود جلوگیری کنید. رندر کردن تعداد زیادی فریم با این حال، اگر صدای ناله مداوم سیم پیچ از یک قطعه را می شنوید، احتمالاً ارزش آن را دارد که آن را تحت ضمانت تعویض کنید یا توسط یک متخصص آن را بررسی کنید

6 Computer Sounds You Should Never Ignore

2 Buzzing fans: They’re on their way out

صدای سفید آرامش بخش فن های کامپیوتر معمولاً نشانه خوبی است. این بدان معناست که سیستم شما خنک نگه داشته است. با این حال، زمانی که آن صدای تسکین دهنده تبدیل به یک پهپاد وزوز می شود، با مشکل مواجه می شوید. این اغلب به دلیل تجمع گرد و غبار بر روی پره‌های فن یا یاتاقان‌های فرسوده است که باعث می‌شود کارایی کمتری داشته باشند و بیشتر شنیده شوند.

یک قوطی هوای فشرده برای خود تهیه کنید و به طرفداران خود تمیزی خوبی بدهید و اگر این کار جواب نداد، معمولاً تعویض آنها چندان گران نیست. اگر فن های پردازنده گرافیکی یا خنک کننده پردازنده شما صداهای مکانیکی بدی ایجاد می کنند، تعمیر یا تعویض آنها می تواند کمی خسته کننده تر باشد. اما اگر آنها اصلاً کار نمی کنند، آرزو می کنید کاش زودتر به مشکل رسیدگی می کردید!

3 Tik Tok fans: They tap something other than air

اگر پنکه شما مانند مترونوم تیک تاک می‌کند، آماده نمی‌شود که ضربان بدی را بزند – می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که تیغه‌های فن به چیزی مانند سیم برخورد می‌کنند. اگر تعمیر نشود، فن شما در نهایت ممکن است از کار بیفتد و اجزای شما بدون خنک کننده کافی باقی بماند.

در برخی موارد، یک فن ممکن است یک سیم را باز کند، که می تواند باعث اتصال کوتاه یا حتی آتش سوزی شود . دستگاه خود را باز کنید و مطمئن شوید که هیچ مانعی وجود ندارد.

6 Computer Sounds You Should Never Ignore

4 clicks on HDD: Back up your data instantly

اگر رایانه‌ای بدون هارددیسک مکانیکی دارید و فقط درایوهای حالت جامد دارید، روی درایوها کلیک نمی‌کنید زیرا هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد. اگر صدای کلیک را می شنوید، احتمالاً مشکل از طرفداران است.

اما اگر هارد مکانیکی دارید و آن را می شنوید، باید نگران باشید. صدای کلیک که از هارد دیسک شما می آید مانند ناقوس مرگ یک کشتی در حال غرق شدن است. این یک نشانگر واضح است که هارد دیسک شما از کار افتاده است . اطمینان حاصل کنید که فوراً از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و بلافاصله هارد دیسک را تعویض کنید.

این فقط یک مسئله زمان است که همه چیز منتشر شود و داده های شما را با خود ببرید.

5-Creaks, Snaps and Pops (especially in laptops)

اگر این صداها را می شنوید، به خصوص در لپ تاپ ، ممکن است به دلیل انبساط حرارتی و انقباض قطعات داخلی باشد. ناله یا صدای جیر جیر گاه به گاه یک چیز است، به خصوص اگر رایانه یا مانیتور شما در یک اتاق سرد گرم می شود (یا برعکس، در پایان یک جلسه بازی یا مانند آن خنک می شود).

در حالی که مقداری از این صداها طبیعی است، هر تغییر قابل توجهی باید باعث نگرانی شود. ممکن است به دلیل آسیب ساختاری یا ضعیف شدن اجزا باشد، به خصوص اگر رایانه معترض یک لپ تاپ باشد.

هنگامی که لولای صفحه نمایش را کار می کنید، صدای بلند، صدای جیر جیر، یا صداهای ضربه خوردن، یک علامت هشدار بزرگ است و این یک نقطه رایج خرابی لپ تاپ است. اگر لولای شما شروع به ساخت راکت کرد، تمام تلاش خود را بکنید تا تعداد باز و بسته شدن درب را به حداقل برسانید. بهتر است به یک متخصص اجازه دهید دستگاه را بررسی کند.

6 Whistling or hissing sound: Something is cooking

سوت و سوت به خصوص خطرناک است. صدای ناله سیم پیچ ضعیف یک چیز است، اما اگر رایانه شما شروع به تولید صدای سوت مشخصی با صدای بلند کرد، مثل اینکه یک کتری کوچک در جایی پنهان شده است، وقت آن است که فوراً اقدام کنید. همین امر در مورد هر نوع صدای خش خش نیز صدق می کند.

اگر باتری لپ تاپ یا منبع تغذیه دسکتاپ شما شروع به ایجاد این صداها کرد، دستگاه را خاموش کرده و بلافاصله آن را از پریز برق جدا کنید. این صداها اغلب نشان دهنده یک مشکل الکتریکی است که می تواند منجر به آتش سوزی شود. برای بازرسی فوری با سازنده یا یک مرکز خدمات حرفه ای تماس بگیرید. در صورت شک، لپ تاپ را از محل کار یا محل سکونت خود خارج کنید و آن را در یک ظرف نسوز قرار دهید.

رایانه های ما معمولاً به ما می گویند که چه زمانی حالشان خوب نیست. این صداها اولین هشدار شماست که قبل از اینکه یک مشکل جزئی تبدیل به یک بحران بزرگ شود، وقت آن است که به زیر کاپوت نگاه کنید. کمی مراقبت پیشگیرانه می تواند در جلوگیری از خرابی سیستم و از دست دادن اطلاعات احتمالی کمک زیادی کند. بنابراین دفعه بعد که رایانه شما شروع به ساخت موسیقی خود کرد، آن را فقط تنظیم نکنید. ممکن است سعی کند چیز مهمی را به شما بگوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا