تکنولوژی

اپل به دنبال دریافت هزینه از توسعه دهندگان برای دانلود خارج از اپ استور

انتظار می‌رود اپل تا 6 مارس پشتیبانی از برنامه‌های جانبی در iOS را فعال کند تا با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) مطابقت داشته باشد و جزئیات برنامه‌های این شرکت برای مقابله با این تغییرات اکنون در حال آشکار شدن است.

در حالی که این شرکت هنوز اعلام نکرده که چه زمانی پشتیبانی از نصب برنامه‌های خارج از اپ استور در اتحادیه اروپا مجاز خواهد بود، گزارشی بیان می‌کند که این شرکت فرآیندهایی را برای بررسی و احتمالاً هزینه از توسعه‌دهندگان  این برنامه‌ها تنظیم خواهد کرد.

وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که اپل قصد دارد پشتیبانی از برنامه‌های iOS را در اتحادیه اروپا فعال کند، اما روش‌های جدیدی را برای بررسی برنامه‌هایی که خارج از اپ استور نصب شده‌اند نیز اجرا خواهد کرد. در حالی که سازنده آیفون در حال حاضر کنترل کاملی بر نحوه توزیع برنامه‌ها بر روی گوشی‌های هوشمند خود دارد، از جمله بررسی به‌روزرسانی‌های برنامه‌های فردی که قرار است در ماه مارس تغییر کند، زمانی که کاربران در اتحادیه اروپا بتوانند برنامه‌ها را خارج از اپ استور نصب کنند.

در حال حاضر مشخص نیست که اپل چگونه برنامه‌هایی را که خارج از اپ استور توزیع نمی‌شوند محدود می‌کند، اما این شرکت از مکانیزم امنیتی به نام Gatekeeper استفاده می‌کند که امضای کد و تأیید دانلود برنامه‌های دانلود شده خارج از فروشگاه macOS App Store را اعمال می‌کند. اپل می‌تواند گواهی برنامه‌های مخرب را از نظر فنی لغو کند و از اجرای آن‌ها در دستگاه کاربر جلوگیری نماید. همچنین مشخص نیست اپل چگونه برنامه‌هایی را بررسی می‌کند که توسط کاربران در iOS بارگذاری می‌شوند.

اپل به دنبال دریافت هزینه از توسعه دهندگان برای دانلود خارج از اپ استور

این گزارش همچنین بیان می‌کند که اپل در نظر دارد برای برنامه‌هایی که خارج از اپ استور قرار دارند، از توسعه‌دهندگان هزینه دریافت کند. سازنده آیفون بین 27 تا 30 درصد از خریدهای برنامه و خریدهای درون برنامه ای (IAP) در اپ استور را جمع‌آوری می‌کند و انتظار می‌رود که این شرکت درآمد حاصل از توسعه دهندگان برنامه را که تصمیم می‌گیرند برنامه‌های خود را خارج از برنامه توزیع کنند، از دست بدهد.

باید دید که آیا اپل با ورود iOS 17.4 در هفته‌های آینده، پشتیبانی از بارگذاری جانبی را فعال می‌کند یا اینکه این عملکرد را می‌توان با کد موجود در iOS 17.3 که اوایل این هفته منتشر شد، فعال کرد. با نزدیک شدن به مهلت DMA، می‌توان انتظار داشت در هفته‌های آینده درباره برنامه‌های اپل برای مقابله با بارگذاری جانبی اپلیکیشن iOS در اتحادیه اروپا اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا