تکنولوژی

ژاپن فضاپیمای SLIM را به صورت وارونه بر روی ماه فرود آورد

SLIM یک تلاش مشترک بین شرکت ژاپنی اسباب‌بازی تاکارا تامی، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA)، سونی و دانشگاه دوشیشا برای طراحی یک سفینه با قابلیت فرود “فوق العاده دقیق” روی ماه بود که در این زمینه موفق شد.

جدای از دماغه فرود ابتدا، SLIM فاصله 55 متری شرق منطقه فرود خود (LZ) را لمس کرد. معمولاً دانشمندان خوشحال می‌شوند که بتوانند در چند کیلومتری LZ مورد نظر خود فرود بیایند. زمانی که متوجه شدند پنل‌های خورشیدی سفینه پس از فرود، انرژی تولید نمی‌کنند، اولین بار هدلرها مشکوک شدند که مشکلی پیش آمده است. داده‌های تله‌متری بازیابی شده نشان می‌دهد که موتورهای این سفینه در هنگام فرود، قدرت خود را از دست داده‌اند. این نقص مانع از چرخش SLIM به موقعیت فرود عمودی خود شد.

با این حال، این ماموریت یک شکست کامل نبود. SLIM با موفقیت یک تلسکوپ پرتو ایکس را برای ماموریت تصویربرداری و طیف‌سنجی اشعه ایکس ناسا یا XRISM، اندکی پس از پرتاب در 6 سپتامبر 2023 در مدار پایین زمین مستقر کرد. Space.com خاطرنشان می‌کند که دو ربات کاوشگر کروی کوچک نیز منتشر کرد. LEV-1 و LEV-2 – با وجود واژگونی.

ژاپن فضاپیمای SLIM را به صورت وارونه بر روی ماه فرود آورد

عکس‌های گرفته شده توسط LEV-2 با سایز یک توپ تنیس و توسط LEV-1 به کنترل زمین ارسال شده است، نشان می‌دهد که SLIM وارونه فرود آمد. از عکس توییت شده مشخص است که این یک “فرود نرم” بوده زیرا این سفینه کاملا سالم و با آسیب بسیار کمی به نظر می‌رسد. JAXA در بیانیه‌ای گفت: “این تصویر از طریق LEV-1 به زمین منتقل شد و این تایید کرد که عملکرد ارتباطی بین LEV-1 و LEV-2 به طور عادی کار می‌کند.”

مهندسان ماموریت می‌گویند SLIM “ساکت است اما هنوز زنده.” پنل‌های خورشیدی ممکن است شکسته شوند، اما JAXA امیدوار بوده که به اندازه کافی دست نخورده باشند تا زمانی که خورشید محل فرود را در 1 فوریه روشن می‌کند، برق را بازیابی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا