تکنولوژی

فایل OPUS چیست و چگونه می توان آن را باز کرد؟

انواع فایل های مختلفی برای صدا استفاده می شود. اکثر مردم MP3، M4A، WAV یا FLAC را می شناسند، اما یکی از محبوب ترین کدک های صوتی مدرن، OPUS است. در پخش جریانی بسیار استفاده می شود، و برخی از برنامه های مورد علاقه شما به این فرمت با نام عجیب متکی هستند.

OPUS یک کدک صوتی مدرن، با وفاداری بالا، بلادرنگ، بدون حق امتیاز و منبع باز است . از نظر هدف مشابه سایر کدک‌های صوتی با اتلاف مانند MP3، AAC و Vorbis است، اگرچه بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فرد آن را از همتایان خود متمایز می‌کند. می‌توانید از OPUS برای پخش هم‌زمان از طریق پیوندهای با پهنای باند کم، و همچنین رمزگذاری فایل‌های صوتی ثابت مانند آهنگ‌ها یا ضبط‌های صوتی استفاده کنید. به دلیل طراحی ترکیبی آن، هم برای برنامه های گفتاری و هم برای موسیقی مناسب است.

What Is an OPUS File and How Do You Open One?

چه کسی آن را می سازد؟

تولید استاندارد رسمی OPUS یک تلاش مشترک بین دو همکار نامحتمل بود. توسعه دهندگانی که روی اهداف مشابه یک کدک صوتی با تأخیر کم و با وفاداری بالا از هر دو سازمان غیرانتفاعی Xiph.org و Skype, Limited (اکنون مایکروسافت) کار می کنند، کدک های CELT و SILK مربوطه خود را برای ایجاد OPUS ترکیب کردند.

CELT (تبدیل انرژی محدود شده) برای اولین بار توسط Jean-Marc Valin از Xiph.org در سال 2007 توسعه یافت. ژان مارک در حین کار بر روی یک پروژه کنفرانس ویدیویی با کیفیت بالا به عنوان بخشی از پست دکتری خود متوجه شد که هیچ وفاداری بالا مناسبی وجود ندارد.

کدک های صوتی، در عین حال تاخیر کم. کدک‌هایی با تاخیر زیاد و تأخیر بالا مانند MP3، Vorbis و AAC وجود داشت. کدک‌های گفتار محور با تأخیر کم و تأخیر کم مانند AMR ، G.729 ، و Speex (که ژان مارک نیز در سال 2002 با کمک دیوید رو تولید کرد) وجود داشت. اما مانند داستان پریان Little Red Riding Hood، هیچ کدک برای موارد استفاده صوتی با وفاداری بالا و تأخیر کم مانند آنچه که او روی آن کار می کرد، «درست» مناسب نبود.

What Is an OPUS File and How Do You Open One?

SILK در Skype توسط Koen Vos، Søren Skak Jensen و Karsten Vandborg Sørensen در سال 2006 توسعه داده شد. این SILK به عنوان جایگزینی برای کدک صوتی SVOPC فعلی آنها که در داخل نیز توسعه داده شده بود در نظر گرفته شد. کدک SVOPC خود جایگزینی برای کدک‌های iSAC و iLBC اسکایپ بود که قبلاً مورد استفاده قرار می‌گرفت و هر دو توسط شخص ثالث مجوز داشتند. SILK برای اولین بار در ژانویه 2009 در اسکایپ استفاده شد و سپس در ماه مارس اعلام شد که تحت مجوز بدون حق امتیاز برای توسعه دهندگان نرم افزار و سخت افزار شخص ثالث در دسترس خواهد بود. در ژوئیه 2009 به IETF ارسال شد ، زمانی که ژان مارک متوجه پروژه شد.

اگرچه CELT در کنار SILK به گروه کاری IETF در حال ظهور پیشنهاد شد، اما طرف‌های دیگری نیز در این فرآیند حضور داشتند که به شدت در برابر استانداردسازی یک کدک واحد مقاومت کردند. با ارائه همزمان این دو کدک، توسعه دهندگان Xiph.org و Skype تصمیم گرفتند تا پروژه های مربوطه خود را با هم بررسی کنند. در کمال تعجب هر دو، CELT و SILK در واقع به خوبی یکدیگر را تعریف کردند. SILK در رمزگذاری گفتار تا 8 کیلوهرتز برتر بود و CELT در کدگذاری موسیقی با تاخیر زیر 10 میلی ثانیه کارآمدتر بود. حتی بهتر از آن، با اینکه هیچ کدک قادر به کدنویسی کارآمد گفتار تا 20 کیلوهرتز نبود، آنها قادر به ترکیب آنها برای رسیدن به این هدف با کیفیت بالا و تاخیر کم بودند. این همکاری ادامه یافت و OPUS، ترکیبی از SILK و CELT، در سال 2012 به استاندارد IETF تبدیل شد.

What Is an OPUS File and How Do You Open One?

چه کسی از آن استفاده می کند؟

OPUS ممکن است محبوب‌ترین کدک صوتی باشد که هرگز نامش را نشنیده‌اید. به عنوان مثال، پلتفرم‌ها و سرویس‌های اصلی زیر از OPUS برای ارائه صدا استفاده می‌کنند:

  • یوتیوب
  • Spotify
  • Vimeo
  • نتفلیکس
  • SoundCloud
  • علامت
  • واتس اپ
  • اختلاف
  • زمزمه کردن

لیست در اینجا متوقف نمی شود. پلتفرم‌های بی‌شماری دیگر، ایستگاه‌های رادیویی جریانی تجاری و مستقل و پروژه‌های دیگر از OPUS استفاده می‌کنند. سرور جریان رسانه منبع باز Icecast که توسط Xiph.org نیز توسعه یافته است، از OPUS به عنوان کدک صوتی ترجیحی خود پشتیبانی می کند.

فرمت ظرف Ogg

داده‌های OPUS حاوی صدای رمزگذاری‌شده دیجیتالی است و چیز دیگری نیست. این و همچنین بسیاری از کدک های رسانه دیگر، برای قرار دادن در داخل یک ظرف طراحی شده اند که به توصیف و سازماندهی داده ها در داخل کمک می کند.

شما می توانید یک ظرف مانند یک جعبه فکر کنید. این به شما امکان می دهد چندین چیز جداگانه را در داخل آن قرار دهید. در قسمت بیرونی جعبه برچسبی وجود دارد که همه چیز داخل جعبه را توصیف می کند. برخی از قالب‌های کانتینری که احتمالاً قبلاً درباره آنها شنیده‌اید TAR و ZIP هستند که فایل‌های بایگانی همه منظوره هستند.

با این حال، بر خلاف TAR و ZIP، فرمت کانتینر Ogg به طور خاص برای نگهداری جریان های چندرسانه ای ایجاد شده است. با پیروی از استاندارد توسعه Xiph.org، یک قالب آزاد و باز بدون محدودیت توسط پتنت های نرم افزاری است. Xiph.org توسعه Ogg را در سال 1993 به عنوان بخشی از یک بسته فشرده سازی صوتی ساده که در ابتدا Squish نام داشت آغاز کرد .

یک فایل ظرف Ogg ممکن است حاوی هر تعداد جریان مستقل باشد. این جریان ها می توانند برای ویدئو، صدا، متن و/یا ابرداده باشند. با این حال، پسوند فایل OGG معمولاً برای توصیف یک ظرف Ogg با کدک صوتی Vorbis در داخل استفاده می شود (به عنوان فایل های ” Ogg Vorbis ” شناخته می شود.)

صدای OPUS برای کپسوله شدن در ظروف Ogg طراحی شده است (مشخص شده به عنوان: audio/ogg؛ codecs=opus). با این حال، زمانی که OPUS در داخل Ogg استفاده می شود، به جای استفاده از پسوند فایل OGG، پسوند فایل OPUS استفاده می شود.

What Is an OPUS File and How Do You Open One?

نحوه باز کردن یک فایل یا جریان OPUS

اگر یک فایل OPUS دارید و باید آن را باز کنید، VLC همیشه انتخاب خوبی است. از این نوع فایل ها و جریان های شبکه، از جمله موارد تولید شده توسط Icecast، پشتیبانی بومی دارد. VLC یک پخش کننده رسانه ای متن باز و چند پلتفرمی با نصب برای Windows، MacOS، Linux، Android و iOS است. همچنین برای دانلود رایگان است. می توانید پخش کننده VLC را مستقیماً از وب سایت VideoLAN یا مدیر بسته سیستم عامل خود دریافت کنید .

 

ما از VLC برای باز کردن آهنگی که چند سال پیش ساخته بودم به نام “Concur” که با OPUS کدگذاری کردم، استفاده خواهیم کرد.

What Is an OPUS File and How Do You Open One?

پس از نصب VLC، به Media > Open File بروید:

فایل OPUS را که می خواهید در سیستم فایل خود پخش کنید پیدا کنید و روی آن دوبار کلیک کنید:

و باید به طور خودکار شروع به پخش کند زیرا VLC از صدای OPUS پشتیبانی داخلی دارد:

OPUS یک انتخاب عالی برای صدای دیجیتال با کیفیت بالا و تاخیر کم است. ماهیت طراحی باز و ارائه آن، آن را برای توسعه دهندگانی که می خواهند آن را در برنامه های خود گنجانده باشند، به طرز غیرقابل انکاری جذاب می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا