تکنولوژی

آیا درایوهای NVMe اکسترنال ارزش خرید دارند؟

SSD های NVME سریع ترین نوع ذخیره سازی اصلی هستند که می توانید در رایانه خود نصب کنید، و گزینه های محفظه خارجی زیادی وجود دارد که می توانید برای استفاده با این درایوها خریداری کنید، اما آیا در واقع خرید SSD های SATA خارجی معقول تر است؟

پاک کردن اصطلاحات خاص

این بحث دارای چند کلمه اختصاری و اصطلاحات فنی در ترکیب است، بنابراین احتمالاً ایده خوبی است که مهمترین آنها را سریع توضیح دهید:

NVMe: NonVolatile Memory Express یک پروتکل ارتباطی است که به طور خاص برای SSD ها (درایوهای حالت جامد) در نظر گرفته شده است. از عملکرد بالا ممکن با ذخیره سازی SSD بهره می برد. درایوهای NVMe عموماً از طریق PCIe (Peripheral Component Interconnect Express) ارتباط برقرار می‌کنند و به همین دلیل است که اغلب به آن PCIe NVMe می‌گویند.

SATA : پیوست فناوری پیشرفته سریال : این یک پروتکل متداول با کانکتور تخصصی خود است که در اصل برای هارد دیسک های مکانیکی طراحی شده است تا جایگزین استاندارد قدیمی PATA (ضمیمه فناوری پیشرفته موازی) شود. به دلایل واضح، در ابتدا SSD های دسکتاپ تجاری با SATA سازگار بودند تا بتوانند جایگزینی برای درایوهای مکانیکی باشند. امروزه می‌توانید SSD‌هایی را نیز تهیه کنید که از پروتکل SATA استفاده می‌کنند، اما به همان اسلات M.2 متصل می‌شوند که درایوهای NVMe انجام می‌دهند. بنابراین مهم است که بدانید درایو و اسلات از چه پروتکل هایی پشتیبانی می کنند!

بیت و بایت: یک بیت یا رقم دودویی یک یا صفر است. این کوچکترین واحد داده ممکن در یک کامپیوتر باینری است. طول یک بایت به طور معمول هشت بیت است. بنابراین هشت مگابیت برابر با هشت مگابایت است. این مهم است زیرا سرعت اتصالات به طور کلی بر حسب بیت در ثانیه اندازه گیری می شود ، اما بیشتر مردم با اندازه گیری داده ها به عنوان فضای ذخیره سازی در بایت آشنا هستند. به سادگی اندازه گیری را بر حسب بیت بر هشت تقسیم کنید تا عدد تخمین زده شده را بر حسب بایت بدست آورید.

USB و Thunderbolt: USB و Thunderbolt دو مورد از محبوب‌ترین استانداردهای اتصال جانبی خارجی هستند، به طوری که USB تقریباً در همه جا وجود دارد و Thunderbolt در رایانه‌های میان‌رده تا سطح بالا جایگاهی قوی پیدا کرده است. چندین نسخه از هر استاندارد با سرعت های مختلف وجود دارد. هر درایو خارجی تقریباً مطمئناً از یکی یا هر دوی این استانداردهای اتصال استفاده می کند.

اگر همه اینها را داشته باشید، بیشتر از آن آماده هستید که بدانید چه نوع SSD خارجی برای خرید منطقی تر است.

NVMe در مقابل SATA SSD

SSD های NVMe معمولا از نوع اسلات M.2 برای اتصال به کامپیوتر استفاده می کنند. SATA SSD از کابل SATA استفاده می کند. تراشه‌های SSD واقعی در هر نوع درایو از یک فناوری اساسی استفاده می‌کنند، اما پروتکل‌ها داده‌ها را متفاوت ارسال و دریافت می‌کنند.

نتیجه نهایی تفاوت آنها این است که SATA III (آخرین نسخه) دارای حداکثر پهنای باند نظری 6 گیگابیت بر ثانیه (گیگابیت در ثانیه) است، اگرچه به لطف برخی ویژگی های عجیب در نحوه رمزگذاری داده ها، سریع ترین و SSD می تواند اطلاعات را انتقال دهد. کمتر از 5 گیگابیت بر ثانیه یا 600 مگابایت بر ثانیه (مگابایت در ثانیه).

برای درایوهای NVMe، همه چیز به فناوری حافظه درایو و سرعت اتصال PCIe بستگی دارد. در اینجا چند نمونه مرتبط آورده شده است:

NVMe PCIe Gen 3×4: این یک رابط PCIe 3.0 با چهار “خط” برای داده است. این درایوها می توانند تا 3500 مگابایت بر ثانیه بخوانند و تا 2700 مگابایت بر ثانیه بنویسند. این تقریباً 30 گیگابیت بر ثانیه در عملکرد سرعت خواندن است!

NVMe PCIe Gen 4×4: در اینجا محدودیت نظری 7880 مگابایت بر ثانیه است و خواندن و نوشتن با سرعت بالای 7000 مگابایت بر ثانیه برای درایوهای 4×4 با کیفیت معمولی است.

سرعت های سریع تر در حال حاضر وجود دارد که می توان با اضافه کردن خطوط بیشتر به آن دست یافت. اگرچه این معمولاً به جای اتصال M.2 به SSD روی کارت PCIe نیاز دارد. آخرین درایوهای نسل 5×4 با استفاده از M.2 با خوشحالی به سرعت 10000 مگابایت بر ثانیه خواهند رسید.

واضح است که NVMe از هر نظر نسبت به SATA برتر است، اما این عملکرد هزینه دارد. اگرچه درایوهای نسل 3 NVMe شروع به رسیدن به قیمت های معقول کرده اند، اما هنوز هم بسیار گران تر از SSD های SATA با ظرفیت معادل هستند.

این نکته مهم در مورد درایوهای خارجی است، زیرا مهم نیست که خود درایو چقدر سریع باشد، نمی توانید سریعتر از نوع اتصال پیش بروید. که استفاده از شماره بعدی را به ارمغان می آورد.

سرعت USB و Thunderbolt چقدر است؟

بنابراین شما از طریق USB یا Thunderbolt به یک SSD متصل می شوید، به این معنی که پروتکل SSD در اکثر موارد در حال تبدیل است (مثلاً از SATA به USB) که مقداری سربار را معرفی می کند. سپس، حداکثر توان عملیاتی محدودیت سختی را برای حداکثر سرعت ممکن تعیین می کند. در اینجا محدودیت های مربوطه وجود دارد:

USB 3.0 : USB 3 در حدود 5 گیگابیت بر ثانیه شروع می شود. که حدود 600 مگابایت بر ثانیه است. با بالا رفتن مشخصات USB، این سرعت به 10، 20، و با USB 4، 40 گیگابیت بر ثانیه دو برابر می شود. بنابراین، آخرین استاندارد USB دارای حد بالای تئوری تقریباً 5000 مگابایت در ثانیه است.

Thunderbolt 3 و 4: مانند USB 4، هر دو Thunderbolt 3 و 4 دارای حداکثر سرعت 40Gbps هستند.

در زمان نگارش این مقاله، ما در شرف دریافت نسخه‌های ۸۰ گیگابیت بر ثانیه از USB و Thunderbolt هستیم که این محدودیت نظری را به حدود ۱۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رساند. با این حال، مدتی طول می کشد تا حتی اتصالات 20 گیگابیتی یا 40 گیگابیتی بر ثانیه در اکثر رایانه ها رایج شود.

انتخاب SSD خارجی بهینه

اگر یک SSD خارجی از پیش ساخته شده می‌خرید، احتمالاً سازنده قبلاً رابط درستی را برای مطابقت با عملکرد خود SSD جفت کرده است، اگرچه مطمئناً باید با استفاده از آنچه تاکنون آموخته‌اید این را دوباره بررسی کنید.

با این حال، اگر SSD خارجی خود را با استفاده از یک محفظه و یک درایو داخلی خارج از قفسه می‌چرخانید، بسیار مهم است که پول خود را برای خرید درایوی بسیار سریع‌تر از سرعت نامی یک محفظه هدر ندهید.

به همین ترتیب، اگر در حال حاضر یک SSD دارید که می‌خواهید آن را تغییر دهید، محفظه‌ای نخرید که آن را تنگ کند. خرید محفظه ای که از سرعتی که درایو می تواند به آن دست یابد بسیار خوب، حتی معقول است، اما نه برعکس.

همچنین، رایانه شما واقعاً چه اتصالاتی را ارائه می دهد؟ اگر برای ارتقای رایانه خود عجله ندارید، مهم نیست که به چه SSD خارجی متصل می‌شوید، اگر محدودیت سرعت خود رایانه اعمال شود. اگر فقط پورت USB 3 با سرعت 5 گیگابیت در ثانیه دارید، SSD حداکثر تا چه حد می تواند سریع کار کند.

در نهایت، به دقت در مورد سرعت مورد نیاز خود فکر کنید. 600 مگابایت بر ثانیه از طریق SATA هنوز هم فوق العاده سریع است. اگر از SSD خارجی برای ذخیره سازی یا سایر برنامه هایی که به سرعت بیش از 600 مگابایت بر ثانیه نیاز ندارند استفاده می کنید، منطقی تر است که در هزینه صرفه جویی کنید یا تفاوت قیمت را در مقایسه با NVMe به سمت ظرفیت اضافی هدایت کنید.

رسیدن به خط پایین

این اطلاعات زیادی برای چیزی به سادگی یک درایو خارجی است، اما واقعیت این است که SSD ها ارزان نیستند، بنابراین اجازه دهید آن را به ساده ترین مراحل خلاصه کنیم:

  • سرعت درایو را در مشخصات آن بررسی کنید.
  • بررسی کنید که آیا استاندارد اتصال درایو کمتر از توانایی درایو است.
  • اگر درایو خارجی خود را می‌سازید، محفظه‌ای را انتخاب کنید که با قابلیت‌های درایو مطابقت داشته باشد یا فراتر از آن باشد.
  • مطمئن شوید رایانه‌ای که از درایو با آن استفاده می‌کنید دارای پورت‌هایی با سرعت کافی برای اجرای عدالت درایو خارجی است.

اگر به درایو NVMe خارجی اجازه دهید به حداکثر سرعت خود برسد، قطعاً ارزش سرمایه گذاری را دارد، اما اگر به آن فضایی برای دراز کردن پاهایش نمی دهید، بهتر است پول خود را پس انداز کنید و یک درایو NVMe کندتر بخرید یا حتی یک SATA SSD با ظرفیت بزرگ با همان قیمت.

خرید هاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا