تکنولوژی

نیکون برای فضانوردان دوربین می سازد

در طول ماموریت‌های آپولو در دهه 1960، فضانوردان تقریباً 18000 عکس از ماه گرفتند. دوربین‌های آن‌ها بسیار شبیه به مدل‌هایی بود که در دهه 1960 به فضا پرتاب شدند و منظره‌یاب نداشتند، بنابراین فضانوردان مجبور بودند دوربین‌ها را با تکیه بر شهود برای کادربندی تصاویر به لباس‌های فضایی خود وصل کنند. برای فیلمبرداری، فضانوردان به تجهیزات مجزای تخصصی برای کار با فیلم عکاسی نیاز داشتند.

اکنون، ناسا برای آماده شدن برای ماموریت‌های جدید به ماه، قصد دارد فضانوردان آرتمیس را به دوربین‌ها و فناوری‌های پیشرفته مجهز کند تا بتوانند عکس‌ها و ویدیوهای باکیفیتی را در حین کار بر روی سطح ماه ثبت کنند. ناسا در همکاری با سازنده دوربین ژاپنی نیکون، قراردادی را برای توسعه دوربینی که فضانوردان هنگام انجام ماموریت‌های روی ماه با خود حمل کنند، منعقد کرده است.

این دوربین که دوربین جهانی قمری دستی (HULC) نام دارد، با همکاری مهندسان ناسا و مرکز پرواز فضایی مارشال ساخته شده است. دوربین نیکون Z9 که در بازار زمینی موجود است به عنوان مدل پایه HULC انتخاب شد. با این حال، برای پاسخگویی به خواسته‌های شرایط شدید در ماه، دوربین توسط ناسا و نیکون اصلاح شد. یک پوشش حرارتی ویژه برای محافظت از دوربین در برابر گرد و غبار و همچنین یک دستگیره بهبود یافته که به فضانوردان اجازه می‌دهد از دکمه‌ها هنگام پوشیدن دستکش کت و شلوار استفاده کنند، اضافه شده است.

نیکون برای فضانوردان دوربین می سازد

علاوه بر این، لوازم الکترونیکی نیکون Z9 برای بهبود مقاومت در برابر تشعشع، که یکی از عوامل منفی اصلی بوده که وسایل نقلیه و تجهیزات در فضای بیرونی با آن مواجه هستند، اصلاح شده است. دوربین HULC در حال حاضر توسط ناسا در حال آزمایش است. فضانوردان پیشتر از آن در حین تمرین در جزایر قناری و هنگام شبیه‌سازی «پیاده روی ماه» در آریزونا استفاده کرده‌اند. این آزمایش‌ها به اطمینان از قابلیت اطمینان، عملکرد و مناسب بودن HULC برای عملکرد در شرایط قمری کمک می‌کند.

ناسا قصد دارد دوربین HULC را در ماموریت Artemis III که برای سال 2026 برنامه‌ریزی شده به ماه بفرستد. این ماموریت اولین ماموریت با خدمه پس از یک فاصله چند ساله از زمان ماموریت آپولو 17 در سال 1972 خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا