تکنولوژی

ناسا:دو فضاپیما، جهشی بزرگ به سمت توضیح گرمای مبهم خورشید برداشته اند!

همکاری بین ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) یک راز ماندگار را کشف کرد. در تئوری، جو خورشید – تاج – باید سردتر از سطح آن باشد. این به این دلیل است که انرژی خورشید از کوره هسته ای در هسته آن می آید. از آنجایی که تاج از این منبع گرما دورتر است، منطق باید حکم کند که سردتر باشد.

در واقع، اینطور نیست. سطح خورشید “فقط” حدود 6000 درجه سانتیگراد است. بیش از 150 برابر گرمتر.

برای توضیح این واگرایی، دانشمندان به گازی با بار الکتریکی معروف به پلاسما اشاره می‌کنند که تاج را تشکیل می‌دهد. آنها گمان می کنند که تلاطم در جو خورشید باعث گرم شدن پلاسما می شود، اما برای اثبات این نظریه تلاش کرده اند.

برای جمع آوری شواهد بیشتر، دو فضاپیما مورد نیاز بود. یکی می تواند سنجش از دور را در فاصله معینی دور از هدف انجام دهد. سپس از دوربین ها برای مشاهده خورشید و جو آن در طول موج های مختلف استفاده می کند
فضاپیمای دیگر در منطقه پرواز خواهد کرد. همانطور که ماهواره حرکت می کرد، ذرات و میدان های مغناطیسی را در منطقه اندازه گیری می کرد.

هر فضاپیما به تنهایی می تواند سرنخ های مفیدی را کشف کند. اما با هم، آنها می توانند تصویر کامل تری از آنچه در پلاسما اتفاق می افتد ترسیم کنند.

NASA Two spacecraft have taken a big leap towards explaining the mysterious heat of the sun!

ناسا و ESA نامزدهای ایده آلی برای این ماموریت داشتند: مدارگرد خورشیدی و کاوشگر خورشیدی پارکر.

مدارگرد خورشیدی تحت رهبری ESA در درجه اول به عملیات سنجش از راه دور اختصاص داشت. در همین حال، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا وظیفه داشت حتی به خورشید نزدیک‌تر شود تا اندازه‌گیری‌های درجا انجام دهد.

این دو فضاپیما با هم به یک نقطه عطف بین ستاره‌ای دست یافتند: اولین اندازه‌گیری‌های همزمان پیکربندی بزرگ تاج خورشیدی و ویژگی‌های میکروفیزیکی پلاسما.

محققان یافته های خود را در یک مقاله مطالعاتی که این هفته منتشر شد، فاش کردند.
پس از مقایسه مشاهدات، تیم تحقیقاتی متقاعد شد که آشفتگی روشی برای انتقال انرژی است. آنها اثر را با هم زدن یک فنجان قهوه مقایسه می کنند. هنگامی که سیال حرکت می کند، انرژی به مقیاس های کوچکتر منتقل می شود که در نهایت انرژی را به گرما تبدیل می کند.

در تاج خورشیدی، سیال نیز مغناطیسی می شود. در نتیجه، انرژی مغناطیسی نیز می تواند به قلب تبدیل شود.

دانشمند پروژه ESA برای مدارگرد خورشیدی، دانیل مولر، از یافته های تحقیق استقبال کرد.

مولر در بیانیه ای گفت: «این یک اولین بار علمی است. “این کار نشان دهنده یک گام مهم رو به جلو در حل مشکل گرمایش است.”

هنوز کار بیشتری برای ابهام زدایی از گرمایش خورشیدی مورد نیاز است، اما ما اکنون اولین اندازه گیری این فرآیند را داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا