تکنولوژی

تراشه تنسور G4 گوگل ممکن است ارتقای زیادی نسبت به تنسور G3 نداشته باشد

گوگل با Tensor G1 پیکسل 6 وارد دنیای تراشه های موبایل سفارشی شد. این یک SoC کاملاً سفارشی طراحی نشده بود، زیرا این شرکت با بخش LSI سامسونگ شریک شد و از یکی از طرح های مرجع خود به عنوان پایه استفاده کرد.

با Tensor G2، سفارشی‌سازی‌های Google برای ارائه عملکرد بهتر هوش مصنوعی و ML فراتر رفت. طبق گزارش‌ها، گوگل قصد داشت در سال 2024 به تراشه Tensor داخلی کاملاً سفارشی خود با پیکسل 9 روی بیاورد، اما این برنامه‌ها را یک سال به تعویق انداخت. اکنون افشای جدیدی بر روی Tensor G4 پیکسل 9 و تلاش‌های تراشه سفارشی این شرکت روشن می‌شود.

گوگل در حال طراحی تراشه کاملا سفارشی خود “Redondo” برای سری پیکسل 9 2024 بود که بر روی گره 3 نانومتری TSMC ساخته شده بود. با این حال، تاخیرها باعث شده است که اولین چیپست یک سال عقب بیفتد. با وجود این، SoC برای اهداف آزمایشی ساخته خواهد شد زیرا SoC پیکسل 2025 بسیاری از عناصر طراحی “Redondo” را به اشتراک خواهد گذاشت.

 

برای پیکسل های 2025، این شرکت در حال کار بر روی چیپست Tensor “Laguna Beach” با برد توسعه آن با کد “Deepspace” است. هنوز جزئیاتی در مورد این SoC وجود ندارد، اما باید بهینه‌سازی‌های قابل توجه و بلوک‌های IP را بر اساس نیازهای گوگل داشته باشد.

اکنون، در بهترین سناریو و بدون تاخیر بیشتر، تراشه Tensor سفارشی گوگل باید در سری 2025 پیکسل 10 ظاهر شود. اما در مورد پیکسل 9 چطور؟ گوگل ظاهراً قصد دارد یک سال دیگر به سامسونگ بچسبد و پیکسل های 2024 از نسخه ارتقا یافته Tensor G3 استفاده کنند.

Android Authority گزارش می دهد که Tensor G4 با اسم رمز “Zuma Pro” شناخته می شود، در حالی که Tensor G3 پیکسل 8 آینده با نام “Zuma” شناخته می شود. این نشان می‌دهد که Tensor G4 پیکسل 9 مبتنی بر G3 خواهد بود و ظاهراً پیشرفت‌هایی نسبت به برنامه اولیه دارد.

Google's Tensor G4 chip may not be much of an upgrade over the Tensor G3

Tensor G3 در حال شکل گیری یک ارتقاء بزرگ است، بنابراین این موضوع نباید باعث نگرانی شود.طبق گزارش‌ها، 9 هسته CPU در پیکربندی 4+4+1، دارای چهار هسته Cortex-A510 و چهار Cortex-A715 و به دنبال آن یک هسته Cortex-X3 با کارایی بالا با کلاک 3.0 گیگاهرتز خواهد بود.

به نظر می رسد که TPU نیز در حال ارتقاء است و می تواند با فرکانس 1.1 گیگاهرتز کار کند، اگرچه پیشرفت های آن هنوز مشخص نیست.

برای مرجع، گوگل Tensor G2 را به صورت داخلی “Whitechapel Pro” می نامد، در حالی که Tensor اصلی با نام رمز “Whitechapel” است. دومی به شدت بر بهبود کارایی تمرکز کرد و بهبود عملکرد نهایی را معرفی کرد.

تراشه سفارشی گوگل برای پیکسل حداقل دو سال تا عرضه باقی مانده است و تا آن زمان ممکن است خیلی چیزها تغییر کند.

اما اگر این شرکت بتواند عملکرد و کارایی تراشه‌های سری A اپل را برای آیفون‌ها و آیپدها با Tensor SoC‌های سفارشی خود تکرار کند، می‌تواند به خط تولید پیکسل کمک کند تا در بین بهترین تلفن‌های اندرویدی متمایز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا