تکنولوژی

عینک های واقعیت افزوده (AR)، دستیار جراحان برای حذف تومورها

دانشمندان عینک های واقعیت افزوده (AR) ساخته اند که تصاویر مجازی را روی بدن قرار می دهد و می تواند به جراحان در برداشتن تومورها کمک کند.

دانشمندان عینک های واقعیت افزوده (AR) ساخته اند که تصاویر مجازی را روی بدن قرار می دهد و می تواند به جراحان در برداشتن تومورها کمک کند. تومورهای بدخیم اغلب متاستازهایی را تشکیل می دهند که از طریق سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند. برای شناسایی محل دقیق غدد لنفاوی آسیب‌دیده به مهارت‌های جراحی بالایی نیاز است تا بتوان آنها را به طور کامل برداشت.

سیستم 3D-ARILE که توسط موسسه فراونهوفر برای تحقیقات گرافیک کامپیوتری IGD در آلمان توسعه یافته است، یک تصویر مجازی از موقعیت دقیق غدد لنفاوی را با استفاده از این عینک ها روی هم قرار می دهد. ملانوم بدخیم یا سرطان سیاه پوست، تشخیصی است که بیشتر مردم از آن می ترسند. به عنوان مثال، سلول های سرطانی می توانند توسط مایع لنفاوی به غدد لنفاوی منتقل شوند. این منجر به رشد تومورهای ثانویه یا متاستاز می شود. اولین غدد لنفاوی که تحت تأثیر قرار می گیرند، غدد لنفاوی نگهبان نامیده می شوند.

علیرغم پیشرفت‌های علم پزشکی، هنوز تعیین محل دقیق آناتومیکی غدد لنفاوی نگهبان در حین جراحی و بررسی اینکه غدد لنفاوی آسیب‌دیده به طور کامل برداشته شده‌اند، برای پزشکان دشوار است. 3D-ARILE یک کمک ناوبری برای برداشتن غدد لنفاوی در اختیار پزشکان قرار می دهد. سیستم واقعیت افزوده جدید، مبتنی بر استفاده از عینک های AR ، به جراحان کمک می کند تا غدد لنفاوی را با کمک نشانگرهای مجازی پیدا کنند.

چیزی که این عینک AR را خاص می کند این است که در ترکیب با نرم افزار ناوبری پزشکی قدرتمند، سیستم دوربین استریوسکوپیک، نزدیک به فروسرخ  (NIR) و رنگ فلورسنت سبز ایندوسیانین  (ICG) کار می کند. استفان وسارگ، دانشمند پژوهشی در موسسه فراونهوفر گفت: “برای قابل مشاهده شدن غدد لنفاوی آسیب دیده، رنگ فلورسنت در مجاورت مستقیم تومور اولیه به بیمار تزریق می شود.وی افزود: “سپس در امتداد مسیرهای لنفاوی گسترش می یابد و در غدد لنفاوی نگهبان جمع می شود.”

رنگ هنگام قرار گرفتن در معرض نور مادون قرمز فلورسانس می شود که در این مورد توسط LED های مادون قرمز تولید می شود. دوربین های NIR فلورسانس را می گیرند و یک بازسازی سه بعدی از غدد لنفاوی آسیب دیده ایجاد می کنند. این تصویر مجازی که موقعیت دقیق آنها را نشان می دهد در زمان واقعی روی هم قرار گرفته است و جراح می تواند از طریق عینک AR آن را مشاهده کند. در این مورد، بافت بدخیم با رنگ سبز مشخص شده است. به این ترتیب، جراح می‌تواند بررسی کند که آخرین نشانه(Trace) پاک شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا