تکنولوژیهوش مصنوعی

تاریخ معرفی و جزئیات پردازنده های نسل 14 اینتل فاش شد

اگر به “لپ‌تاپ AI” علاقه دارید آینده‌ای که همه درباره آن صحبت می‌کنند، خلاصه رویداد Intel Meteor Lake ما را برای برداشت‌های عملی به‌علاوه یک خلاصه کامل از همه اخبار مهم در مورد آن بررسی کنید. تراشه‌های جدید Meteor Lake متمرکز بر هوش مصنوعی اینتل و لپ‌تاپ‌هایی که در سال 2024 از آن‌ها استفاده می‌کنند. به علاوه، Acer Swift Go 14 Meteor Lake را از دست ندهید. در: لپ تاپ هوش مصنوعی وارد شد!

اینتل در Computex 2023 در تایوان نگاهی گذرا به پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake خود در جهان نشان داد و همانطور که انتظار دارید، هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT واژه‌ای است که همه درباره آن صحبت می‌کنند.

این تراشه‌های جدید 4 نانومتری Meteor Lake نسبت به نمونه‌های قبلی مانند 7 نانومتری سی‌پی‌یوهای Raptor Lake 13th Gen که اینتل راه‌اندازی کرد، کوچک‌تر و توانمندتر هستند. در اواخر سال 2022. آنها همچنین یک جزء جدید به نام NPU (واحد پردازش عصبی) دارند که به ادعای اینتل به چیپ های Meteor Lake کمک می کند تا در حجم کاری هوش مصنوعی برتری داشته باشند.

اینتل شرط می‌بندد این طراحی کاملاً جدید CPU/NPU/GPU به پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake کمک می‌کند تا با ارائه عملکرد سطح بالا و بهره‌وری انرژی در برخی از بهترین لپ تاپ موجود در بازار. مهمتر از آن، نوسان بزرگی در ارتباط با افزایش ظرفیت Meteor Lake برای جویدن بارهای کاری هوش مصنوعی با تخلیه آنها به NPU است و بقیه تراشه را برای بهبود عملکرد آزاد می کند.

این یک مسیر بلندپروازانه و پیچیده است، تا زمانی که آزمایش لپ‌تاپ‌های Meteor Lake را برای خودمان شروع نکنیم، نمی‌توانیم آن را تأیید کنیم. اما تا رسیدن به آن روز، در اینجا چیزی است که تا به حال در مورد CPUهای نسل چهاردهم Meteor Lake جدید اینتل، نحوه کار آنها و آنچه برای آینده محاسباتی به تصویر می کشند، می دانیم.

تاریخ معرفی پردازنده نسل 14 اینتل

لپ‌تاپ‌های اولین Intel Meteor Lake در 14 دسامبر عرضه شد و تعداد بیشتری از آن‌ها به دنبال خواهند بود. لپ‌تاپ‌های جدید Meteor Lake از سامسونگ، اچ‌پی و غیره می‌توانند در همان هفته وارد بازار شوند و حتی تعداد بیشتری از آنها در نمایشگاه CES 2024 در ژانویه معرفی می‌شوند.

در حالی که این تراشه‌ها به هر قیمتی که برای خرید لپ‌تاپ داشته باشد، قیمت خواهند داشت، اما ممکن است بعد از آن شاهد عرضه پردازنده‌های دسکتاپ Meteor Lake باشیم. اگر این اتفاق بیفتد، حدس زدن هزینه هر یک از آنها دشوار است. اما با توجه به قیمت‌گذاری پردازنده‌های دسکتاپ پیشرفته اینتل که معمولاً بین 300 تا 600 دلار (به ترتیب برای پردازنده‌های سطح پایه و سطح بالا)، تراشه‌های جدیدتر و کوچک‌تر Meteor Lake برنده خواهند شد. 39؛ ارزان نباشید.

NPU جدید برای بارهای کاری هوش مصنوعی

این روزها همه در مورد هوش مصنوعی صحبت می کنند و اینتل با Meteor Lake و NPU جدیدش در حال پیشرفت است. در یک سخنرانی مطبوعاتی با حضور Tom’s Guide، نمایندگان اینتل ادعا کردند که میزان توان محاسباتی مورد نیاز برای انجام کارهایی مانند کاهش نویز پویا در تماس‌های ویدیویی در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

اینتل ادعا می‌کند که کاربران رایانه شخصی باید انتظار داشته باشند که حجم کاری هوش مصنوعی بیشتر و بیشتری به‌صورت محلی روی رایانه شخصی شما انجام شود، نه اینکه به‌صورت آنلاین توسط سرورهای راه دور انجام شود.

این امر زمانی منطقی است که در نظر داشته باشید علاوه بر نیازهای فعلی CPU ترفندهای یادگیری ماشینی مانند محو کردن پس‌زمینه در تماس‌های ویدیویی، Windows Copilot جدید مایکروسافت یک دستیار شبیه به ChatGPT را به آن اضافه می‌کند. ویندوز 11، و اینتل شرط می‌بندد که در سال‌های آینده شاهد نمایش تعداد زیادی برنامه مشابه در رایانه‌های شخصی خود باشیم.

این همان جایی است که NPU وارد می‌شود. NPU اینتل که در پردازنده‌های Meteor Lake جدید است، در کنار CPU و GPU روی Meteor Lake SoC (سیستم روی تراشه) قرار می‌گیرد و در مدیریت بارهای کاری پایدار هوش مصنوعی با قدرت کم تخصص دارد.

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، اینتل این را به عنوان یک نقطه قوت منحصر به فرد مطرح می کند که باعث می شود تراشه های Meteor Lake در انجام کارهایی مانند سرکوب پویا نویز در تماس ها موثرتر و کارآمدتر باشند، زیرا NPU می تواند این وظایف را کارآمدتر از CPU انجام دهد در حالی که CPU را برای انجام کارهای دیگر آزاد می کند. کار کردن

در یک اسلاید در طول ارائه مطبوعاتی، اینتل ادعا کرد که فناوری جدید VPU به تراشه‌های Meteor Lake اجازه می‌دهد تا با مصرف انرژی کمتر، کارهای بیشتری انجام دهند. به عنوان مثال، در Windows Studio Effects، افزودن یک NPU امکان ترفندهای پیشرفته مانند تشخیص حرکات و بهبود وفاداری در جلوه های تاری پویا را فراهم می کند.

اینتل همچنین برای پیشبرد این فناوری در برنامه‌هایی مانند Audacity، Gimp، OBS و Unreal Engine کار کرده است. به عنوان مثال، در آخرین نسخه Unreal Engine، اینتل ادعا کرد که تراشه‌های Meteor Lake می‌توانند با بارگذاری بار کاری هوش مصنوعی به NPU و اجازه دادن به تمرکز پردازنده گرافیکی داخلی تراشه بر روی حجم کاری رندر، عملکرد ضبط حرکت را در زمان واقعی بهبود بخشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا