تکنولوژی

ایلان ماسک در سال 2023 چند موشک به فضا پرتاب کرده است؟

اسپیس ایکس قصد دارد در سال جاری 100 موشک به فضا پرتاب کند که افزایش بزرگ دیگری نسبت به آنچه این شرکت در سال 2022 انجام داد . این بدان معناست که آنها باید به طور متوسط ​​هر سه تا چهار روز یک بار راه اندازی شوند. آیا اسپیس ایکس قادر به انجام آن خواهد بود؟ تمام پرتاب‌های SpaceX در سال 2023 را در زیر دنبال کنید.

اسپیس ایکس در سال 2023 چند موشک پرتاب کرده است؟

اسپیس ایکس تاکنون 96 موشک در سال 2023، 90 فروند فالکون 9، چهار فالکون هوی و دو استارشیپ پرتاب کرده است.

SpaceX 2023 در یک نگاه

کشتی فضایی در نرخ موفقیت و پرتاب گنجانده نشده است.

تعداد پرتاب: 96 (Falcon 9: 90، Falcon Heavy: 4، Starship: 2)

راه اندازی غیر استارلینک: 33

میزان موفقیت راه اندازی: 100%

نرخ پرتاب: 3.8 روز (برای 100 پرتاب لازم است: 3.65 یا کمتر)

پرتاب های ساحل شرقی: 66 (LC-39A: 12، SLC-40: 54)

پرتاب ساحل خلیج فارس: 2 (Starbase)

پرتاب ساحل غربی: 28 (SLC-4E)

مجموع جرم محموله: ~ 1212335 کیلوگرم (بدون احتساب ماموریت های طبقه بندی شده و مشترک سواری یا خدمه)

کل خدمه: 12 نفر (دولتی: 10، تجاری: 2)

فرودها در یک نگاه

تعداد فرود: 96

میزان موفقیت فرود: 100%

فرود زمینی: 19 (LZ-1: 9، LZ-2: 3، LZ-4: 7)

فرود هواپیماهای بدون سرنشین: 77 (OCISLY: 21، JRTI: 28، ASOG: 28)

در سال 2023، ما در مجموع 5 پرتاب فالکون هوی را انتظار داریم که بیشترین تلاش اسپیس ایکس است. پادشاه زمانی پرتابگرها که توسط سیستم پرتاب فضایی ناسا از سلطنت خلع شد ، هنوز قدرتمندترین موشک تجاری موجود در بازار است، تا زمانی که Starship آنلاین شود. اولین بار در سال 2018 پرتاب شد و نشان داد که با پرتاب تسلا رودستر ایلان ماسک در مداری به دور خورشید ، نزدیک به مدار مریخ، چه کاری می تواند انجام دهد. از آن زمان، تنها پنج بار راه اندازی شده است که آخرین آن در ژانویه 2023 بوده است.

اسپیس ایکس برای 40 درصد از قرارداد فاز 2 پرتاب فضایی امنیت ملی نیروی فضایی انتخاب شد و این شرکت از اواخر سال گذشته شروع به پرتاب این ماموریت ها بر روی فالکون هویز کرد . یکی دیگر از ماموریت‌های NSSL قرار است در ماه آوریل انجام شود، با سه موشک سنگین تجاری دیگر که از ViaSat، EchoStar و ناسا به پایان می‌رسند.

اسپیس ایکس می تواند رکورد بیشترین پروازهای خدمه را تا کنون به ثبت برساند

در سال‌های 2021 و 2020 اسپیس ایکس سه پرواز خدمه‌ای را با موشک فالکون 9 با فضاپیمای Crew Dragon انجام داد که دو پرواز برای ناسا و یک پرواز تجاری بود. امسال اسپیس ایکس می تواند این رکورد را با چهار پرواز، اما شاید حتی پنج یا شش خدمه بشکند. دو مورد از این پروازها چرخش خدمه ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی، Crew-6 و Crew-7 خواهد بود. یکی دیگر از آنها Polaris Dawn، اولین ماموریت برنامه Polaris است و اولین راهپیمایی فضایی SpaceX را به نمایش خواهد گذاشت. این پرتاب زودتر از مارس 2023 برنامه ریزی شده است.

اسپیس ایکس

وایلد کارت بزرگ بودن این رکورد جدید، ماموریت های Axiom خواهد بود. سال گذشته شاهد راه اندازی Axiom 1 با چهار فضانورد تجاری بودیم تا در کنار فضانوردان دولتی در ISS تحقیق کنند. در سال 2023، اسپیس ایکس می تواند تا سه ماموریت Axiom را پرتاب کند. با این حال، ما فقط جزئیات خدمه و تاریخ Axiom 2 را می دانیم. Axiom 2 قرار است فضانورد سابق ناسا، پگی ویتسون، راننده سابق ماشین مسابقه، جان شوفنر، و دو خدمه ناشناس از عربستان سعودی را به فضا پرتاب کند. راه اندازی زودتر از ماه می تعیین شده است.

اولین موشک استارشیپ در افق

جایی در افق اولین پرتاب مداری موشک استارشیپ اسپیس ایکس در سال 2023 است. ( این اتفاق افتاد ) البته آزمایشات بیشتری لازم است و چه کسی می داند که برای دریافت تایید FAA باید چه کاری انجام داد، اما با چراغ سبز نشان داده شده برای ادامه کار بررسی محیط زیست FAA ، SpaceX بر پرتاب یکی از آنها متمرکز است.

من فکر می کنم اگر اسپیس ایکس بتواند اولین استارشیپ خود را در نیمه اول سال 2023 به فضا پرتاب کند، پرتاب های بیشتری در نیمه دوم ممکن است انجام شود. با این حال، با تمام اخبار Starship، ما خواهیم دید که چه اتفاقی می افتد زمانی که واقعاً اتفاق می افتد و نه یک لحظه زودتر.

 استارشیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا