گردشگری
موضوعات داغ

ماسوله،نماد شهر سنتی پلکانی ایران

ماسوله شهری در استان گیلان و از توابع  شهرستان فومن است.

ساکنین ماسوله

ماسوله، دارای ساکنین طالشی، در منطقه جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۶۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده‌است.

معنی شهر ماسوله و تاریخچه آن

نام ماسوله کوه بلند و کوه مانند معنا می‌شود و در زبان سانسکریت نیز به معنای سرزمین ماه کوچک است. روستای ماسوله که نمونه بارزی از زیستگاه تاریخی بشر است، در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

زبان اصلی مردم ماسوله مانند زبان مردم غرب گیلان و جنوب جمهوری آذربایجان تالشی است و ریشه در زبان پارسی پهلوی دارد و با گیلکی متفاوت است. اختلاف نظر زیادی درباره قدمت ماسوله وجود دارد. برخی قدمت ماسوله را به ۱۳۰۰ سال و گروهی دیگر به ۲۵۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند.

اطراف ماسوله پوشیده از جنگل و راه اصلی ارتباطی آن، جاده ­ای است که به سمت فومن کشیده شده است.

شهر زیبای ماسوله، به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم شهرستان فومن، از نظر صنعت توریسم(گردشگری)،در زمره با اهمیت ترین مناطق گیلان،ایران و بلکه جهان شناخته شده است.

ماسوله که  امروزه به عنوان شهرک و یک روستا-شهر از آن یاد می شود، در فاصله 36 کیلومتری شهر فومن،در تقاطع سه استان گیلان،زنجان و اردبیل واقع شده است.

خانه‌های موجود در این شهر که تعداد آنها به 536 باب می‌رسد و شماری از آنها در فهرست آثار ملی قرار دارند، در مجموع شامل دو قسمت زمستانی و تابستانی می باشند.

این شهر به صورت پلکانی بنا شده و بیشتر خانه‌های آن دو طبقه است به طوری که حیاط یک خانه در ماسوله میتواند پشت بام خانه دیگری باشد.

بهترین های ماسوله

از جمله دیدنی‌های ماسوله می‌توان به بازار ماسوله، موزه مردم شناسی ماسوله، موزه تاریخ طبیعی ماسوله، موزه میراث فرهنگی، آبشار ماسوله رودخان، آبشار خرم بو، پارک جنگلی ماسوله، ییلاق للندیز، چشمه آب معدنی علی زاخونی، کاروانسراهای ماسوله، آبشار کوشم، آبشار تریشوم، آبشار لار چشمه، قله شاه معلم، ییلاق کوربار ماسوله، ییلاق آندره اشاره کرد.

ماسوله در گوگل مپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا