گردشگری
موضوعات داغ

روستای ابیانه،با معماری قرمز حیرت آور

ابیانه یکی از روستاهای خاص، زیبا و دیدنی نطنز در استان اصفهان است که نه‌ تنها بین گردشگران داخلی، بلکه بین گردشگران خارجی نیز طرفدار دارد و اغلب سوژه عکاسی آن‌ها می‌شود.

ابیانه از معدود روستاهای ایران است که مردم بومی همچنان پوشش سنتی خود را بر تن می‌کنند و آن را حفظ کرده‌اند. رنگ سرخ ساختمان‌های کهن روستا که در شیب دامنه خاکستری کوه قرار گرفته‌اند، جذابیتی بسییار حیرت انگیز به ابیانه بخشیده‌اند. در واقع ترکیب کوچه‌های  پی در پی ، بناهای تاریخی مختلف، پنجره‌های هندسی، در‌های منبت‌کاری و… برای هر بیننده‌ای دیدنی و جذاب است.

از آنجا که این روستای توریستی امکانات اقامتی خوبی برای مسافران فراهم کرده است، به‌راحتی می‌توانید در آن خوش بگذرانید و شبی را کنار مردم بومی سپری کنید. اگر برای سفر به ابیانه و دیدن جاذبه‌های آن ترغیب شده‌اید، این مقاله را از دست ندهید

معنی ابیانه و قدمت آن

در زبان محلی ابیانه به معنی بیدستان است.

مدرکی که قدمت زمانی ابیانه را معلوم کند در دست نیست؛ ولی پیشینهٔ هزار و پانصد ساله را برای آن تخمین می‌زنند و آن را از کهن‌ترین زیست‌گاه‌های انسانی در حاشیه دشت کویر ایران می‌دانند.

معماری ابیانه

کوچه های این روستا به دلیل برآمدگی ایوان های خانه تنگ و باریک هستند که این خود جذابیتی منحصر به فرد برای روستا محسوب می شود. برای جلوگیری از ورود جریان باد کوچه ها را به شکل های نامنظمی ساخته اند، نمای بیرونی ساختمان ها را با خاک رس پوشش داده اند که آن را از معدن های نزدیک روستا به دست می آوردند.

به همین علت رنگ سرخ را از خود نشان می دهند و این پوشش علاوه بر اینکه زیبایی خاصی به خانه ها می بخشد در گذر زمان با خیس شدن استحکام بیشتری هم پیدا می کردند. خانه های ابیانه در سه دوره سلجوقی، صفوی و قاجاریه ساخته شده اند.

شغل مردم ابیانه

مردم ابیانه  به کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول‌ هستند که با روش‌های سنتی اداره می‌شود.

بیشتر زنان در امور اقتصادی با مردان همکاری دارند. در این روستا برای آبیاری مزارع و باغات از هفت رشته قنات استفاده می‌شود. گندم، جو، سیب‌زمینی و انواع میوه به‌خصوص سیب، آلو، گلابی، زردآلو، بادام و گردو محصولات این روستا است.

اثر تاریخی ابیانه

روستای ابیانه آثار تاریخی زیادی دارد اما قدیمی‌ترین اثر تاریخی ابیانه آتشکده‌ای است که مانند دیگر بناهای دِه،در سراشیبی قرار گرفته‌است. آتشکده ابیانه را نمونه‌ای از معابد زرتشتی دانسته‌اند که در جوامع کوهستانی ساخته می‌شد.

بهترین زمان سفر به ابیانه

روستای ابیانه اصفهان روستایی چهار فصل است و در هر فصل تابلوی بی بدیل خود را به نمایش می‌گذارد. اما اگر بخواهیم بهترین فصل را برای سفر به این روستا پیشنهاد کنیم فصل پاییز است.

وقتی پاییز اینجا با تمام زیبای‌هایش شما را حیرت زده می‌کند دل کندن از ابیانه برایتان سخت می‌شود. آنگاه که پاییز رنگهای جادویی‌اش را به این منطقه می‌پاشد زمان بستن چمدان‌هایتان است. در پاییز به ابیانه كاشان بروید و غرق در زیبایی شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا