گردشگری
موضوعات داغ

قلعه رودخان و طبیعت زیبای آن

هزارپله تا تاریخ و تمدن و طبیعت

تاریخچه قلعه رودخان

دژ رودخان یا قلعه حسامی نام قلعه‌ای است متعلق به دوره امپراتوری ساسانی که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای رودخان ساخته شده و ۲٫۶ هکتار مساحت و ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۱۵۰۰ متر دارد.

دژ رودخان در ۳۰ کیلومتری شهر فومن است. برخی کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله اعراب به ایران دانسته‌اند.

نام گیلکی این قلعه، “رۊخان ٚ قلعه” می‌باشد و در زبان تالشی هم به قلعه روخون معروف است. نام قلعه رودخان، مترادف فارسی نام گیلکی قلعه است. چون این قلعهٔ تاریخی در کنار رودخانه، بنا شده‌است؛ آن را قلعه رودخانه‌ای نامیده‌اند. این قلعه در دوره‌های گوناگون به نام‌های قلعهٔ هزار پله، حسامی، سکسار، سگسار و سگسال نیز خوانده شده‌است.

زمان سفر به قلعه رودخان

اگر علاقه به کوهنوردی و طبیعت گردی دارید،حتما به قلعه رودخان سفر کنید.

دیدن این قلعه در پاییز وقتی درختان لباس رنگارنگ بر تن کرده‌اند یا در فصل زمستان وقتی این دژ در میان برف خفته است برای هر طبیعت‌گردی وسوسه‌کننده است.

روستای ابیانه،با معماری قرمز حیرت آور

این کوه در اغلب فصل سال مه آلود است و با درختان زیبا و فراوانی که دارد منظره ایی زیبا را تداعی میکند،شما میتوانید از سفر به قلعه رودخان خاطراتی خوش و زیبا از خوش بجا بگذارید.

از دیگر خصوصیات این قلعه میتوان به پله های زیادی ک بر روی دامنه کوه تعبیه شده است(1620 پله) اشاره کرد،که ساعتها طول میکشد تا از پله ها بالا بروید و به قلعه برسید.

قلعه رودخان بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران است که در بالاترین نقطه کوه و در میان جنگل‌های سرسبز و انبوه روستای رودخان قرار گرفته و برای مدتی میزبان سردار جنگل میرزا کوچک خان جنگلی بوده است.

معماری قلعه رودخان

یکی از دلایلی که این قلعه از نظر نظامی دارای اهمیت بوده و مورد توجه قرار می‌گرفته مصالح به کار رفته در ساختمان‌ها و نوع معماری آن است.

آجر، سنگ، چوب، ملات، ساروج و آهک از جمله مصالحی هستند که در ساخت این بنا به کار رفته‌اند. استفاده از مصالح مستحکم در کنار موقعیت جغرافیایی خاص قلعه و همچنین نوع معماری، قلعه رودخان را به دژی نفوذناپذیر برای ارتش دشمن تبدیل کرده بود.

 

اگر علاقه به کوهنوردی و طبیعت گردی دارید،حتما به قلعه رودخان سفر کنید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا